onsdag 16 december 2009

Lucia och annat

Nu skriver jag någonting här bara för att det inte ska verka som om jag helt har försvunnit från den bloggande massan. Tiden flyter helt enkelt på som den ska, julförberedelserna fortsätter i lagom takt och nu har förutom lussebullar och saffransskorpor även pepparkaksmuffins och engelsk julkaka sällat sig till samlingarna som vi nallar av lite då och då. Klapparna är nära på ordnade, och måndag blir min sista arbetsdag.

Lucia förresten. Det är ju värt ett eget avsnitt. Väcktes tidigt på morgonen av ett alldeles eget och exklusivt luciatåg. Tre skönsjungande tärnor stod plötsligt i vårt sovrum med ljus i hand och krans i håret. Min älskade fru och jag turas om att orda luciafirandet. Nu får jag svårt att svara på det här tilltaget nästa år. M hade lyckats få upp sina goda vänner M och L ur sängbolstren för att ta sig till oss. Fantastiskt! Jag kände mig som en nobelpristagare på Grand, fast ännu mer rörd av all denna vänskap och kärlek. Sen blev det frukost med bullar och muffins, så det stod härliga till.

Senare på kvällen var M och jag dessutom på luciatåg i Katarina kyrka. Alla församlingens ungdomskörer var samlade, och gjorde ett mycket fint framträdande. Julstämningen tätnar...

Inga kommentarer: