tisdag 6 oktober 2009

Informationssamhället

Det slog mig i dag att mina morgnar kan bli ganska informationsstinna. Men i vilken utsträckning det gör mig välinformerad är kanske mer osäkert.

Först vaknar jag av att klockradion startar inställd på P1. Nyheter och ofta en debatt. I morse om skuggbudgteten. Initierat och intressant, men själv är jag i någon form av halvdvala och drömfiltret är därmed inte helt avstängt.

Sen kan det bli lite DN vid köksbordet. Sannolikt blir det då mest rubrikläsning, med eventuellt någon ingress. Och det är ju som alla vet inte säkert att en rubrik helt återspeglar någon verklighet.

Metroläsningen i tunnelbanan är i första hand ett tidsfördriv, men kan ge goda uppslag.

Har jag inte ätit frukost hemma, går jag in på mitt frukostfik. Där har killarna TV4 påslaget, och kommenterar alltid den nyhet som speglas just då. Ett skönt filter för att få en känsla för vad som är viktigast för tillfället. I dag handlade det om en kvinna som fått sitt ögonlock opererat, i stället för sin starr. Enligt uppgift var hon nöjd.

Anländer således till arbetsplatsen full av information, som jag i många fall inte vet hur jag ska hantera. Det som hänger sig kvar bäst i minnet från den här morgonen är nog ändå brudklänningen i vit choklad som kommer att visas upp på chokladfestivalen på Nordiska museet i helgen. Förra året var kön för lång för oss. Vi får väl se om vi gör ett försök den här gången.

Inga kommentarer: