söndag 22 november 2009

Matig helg

Lite sömnig söndag, som sig bör. Var på kalas i går, som jag snart ska återkomma till. Först vill jag bara skryta om en väldigt trevlig middag som jag komponerade och lagade till i fredags. Under en utbildning i ett nytt datasystem vi har på jobbet, lyssnade jag inte mycket på vad som sades eftersom jag samtidigt planerade vad vi skulle äta på kvällen. Så snart kursen var klar svängde jag in på Östermalmshallen och sen Göta Fisk för att handla vad som behövdes.

Middagen inleddes med en härlig räkbisque gjord på rökta och kokta räkor. Skalen fräser man ett tag med charlottenlök och morötter, innan man slår på kryddor, vin och vatten och låter det hela småsjuda ca 20 minuter. Soppan silas av och får sedan koka upp med grädde, innan den slutliga piffen sätts med lite citron och cayennepeppar. Smakas av med salt. I med räkstjärtarna så att de blir varma och servera.

Huvudrätten bestod av lammkotletter, rödvinssås och en rotfruktsgratäng med potatis, lök, vitlök, morötter och palsternacka. Och så några stekta trattkantareller. Till efterrätt hade jag hittat på en liten tartlette med choklad- och digestivebotten, vaniljkesella och saffranskokt päron. Toppades med rostat mandelhack. Lite senare serverades även en liten osttallrik, så klart.

Sen kom lördagen. Firade ett 15-årsjubileum tillsammans med 9 goda vänner, och gjorde det med förra årets nobelmiddag på Stadshuskällaren. Tyvärr måste jag säga att det hela var överprisat. Grejerna som serverades var det väl inget fel på, men vad man får kan inte alls sägas motsvara priset. Känslan är lite tråkig och daterad i både upplägg, tillbehör och fantasi. Vi undrade också lite stilla när man ska våga servera snaps till förrätten på Nobelmiddagen...

Senare på natten smög jag in på den 20-talsfest som min älskade fru var på. Eftersom jag själv kvällen till ära ändå var iklädd frack, smälte jag in väl i sammanhanget. Med ett litet sherryglas i handen och några lika eleganta som improviserade charlestonsteg var jag och min vackra M, iförd äkta 20-talsklänning, som tagna direkt ur den glada epoken. Väl hemma på nattkröken var det bara att värma upp lamm- och gratängresterna från fredagen till en liten vickning, innan sängen välkomnande omfamnade oss.

Inga kommentarer: