onsdag 3 september 2008

Gott och blandat...


En angenäm doft av äppelkaka sprider sig i lägenheten. Ett välbeprövat gammalt recept från "sju sorters", och det brukar gå hem när det ska bjudas på fika på jobbet. 

Medan kakorna bakas njuter jag av sista  resten från gårdagens fisksoppa. Jag vet att jag har höjt gulaschen till en av mina favoriter i köket, men fisksoppan kommer inte långt efter. Fräser lite blandade grönsaker såsom fänkål, morötter, lök och vitlök innan vin, eventuellt lite tomatpuré och buljongen går i. Kanske saffran. Några minuter från slutet lägger jag till creme fraiche, fiskbitar, sockerärtor. Lite musslor och dill på slutet. Eller några andra ingredienser som köket förmår, men ni förstår...

Kanske någon som vill se vad som hände med mina överflödiga kantareller?

2 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Det verkar smaskens, både soppan du beskriver med ord och svampen som illustreras så effektfullt på bilden.

Jag vill dock poängtera att det, mig veterligen, aldrig har funnits eller kommer att finnas någon överflödig kantarell. Alla kantareller är lika värdefulla, behövda och uppskattade. Man gör helt enkelt ingen skillnad på kantarell och kantarell.

PS Nikon? DS

Pär sa...

Bäste Catoventure,
du kan som vanligt finna de avgörande detaljerna. Självklart är alla kantareller lika mycket värda. Alla lika, alla olika.

PS Inte än. Canon ixus 65. DS