tisdag 9 september 2008

Tal till ärtan

På torsdag ska vi hålla ett kort tal på valfritt tema i min universitetskurs. Jag ska hålla ett tal till ärtsoppans lov, har jag tänkt. Det blir lätt. Jag bygger upp det kring de många smakerna som lyfter oss med till sommar och sol, feta åkrar och glada grisar, sedan långsamhetens lov där tillagning skänker lugn och ro, samt sist men inte minst - den kompletterande och fulkomnande pannkakan som kommer med barnslig glädje och tillfredsställelse. 

Och på fredag blir det ärtsoppsmiddag med sopprötterna. Vi som numera med säkerhet äger norra Europas största visskatt tillägnad just ärtsoppan...


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra för ärtsoppa! Det låter som att du läser en kurs i retorik på södertörn? (men så är ju inte saker alltid som de låter iofs)

Tjockalocka sa...

Låter fantastiskt, herr P!

Pär sa...

Tina: Nej, just det. Den här gången är det inte som det kanske låter. Jag läser en kurs som heter Actio, och som ges vid Stockholms universitet.

Talet gick väldigt bra, alla blev hungriga och sugna på ärtsoppa!

Tjockalocka: Vilken fin bild du har lagt upp. Jag har också funderingar på att lägga mig till med porträtt.