lördag 29 augusti 2009

Kålchutney

Jag har aldrig haft någon stor kärlek till chutney, även om jag med glädje äter det ibland eftersom den fyller sin funktion till vissa maträtter. Däremot äger jag en påtaglig förtjusning vad gäller kål i olika former, och jag har av en tid haft en tanke att skapa min egen favoritchutney av just kål. Nu har jag försökt. Ett första försök under laboratorieliknande former i köket i går kväll. Målet är att skapa ett nytt tillbehör till den älskade lammsteken.

Det gick nästan över förväntan. Det vill säga - min chutney går att äta, till och med med viss behållning. Men den kräver förfining. Icke desto mindre ska jag här dela med mig av mitt utkast till recept. Den blev måhända en smula för lös, och jag skulle definitivt vilja få fram kålsmaken betydligt tydligare. Jag tror jag ska experimentera med lite olika sorters kål, men de kära små brysslarna kommer nog alltid att vara med.

2,5 dl socker
0,4 dl vitvinsvinäger

270 gr. brysselkål
1/2 normalstort fänkålshuvud
1/2 röd spansk peppar
1 vitlöksklyfta
några kvistar rosmarin
5 st plommon av normal storlek
2 st lagerblad

honung
citron
mynta

Koka upp socker och vinäger.
Dela kålen i lämpligt stora bitar (jag halverade brysselkålen)
Finhacka peppar och vitlök.
Repa av rosmarinen, kärna ur plommonen.
Koka kål, plommon och kryddor långsamt i sockerblandningen ca 30 min.
Ta av från värmen och smaka av med lite honung, citron och mynta efter smak.
Häll upp på varma glasburkar och låt svalna.

Jag delade upp min chutney på två burkar, och valde att krydda den ena med mynta, men inte den andra.

Fortsättning kan sannolikt följa.

Inga kommentarer: