tisdag 11 augusti 2009

Vad blir det för matläsning?

Jag läste i tidningen i morse en recension av några nyutkomna matböcker. Alla på temat vad vi äter, och vårt förhållande till maten. Det är en intressant diskussion, men jag kan inte bestämma mig för om jag vill sätta mig in i det hela mer. Det verkar stökigt, och vad kan man egentligen komma fram till? Om jag nu inte vill bli en korsriddare eller debattör i den sunda matens tecken, utan mest bara är intresserad av att laga och äta god mat, så räcker det kanske med att veta vad jag själv tycker och vad jag själv väljer i butikerna. Att laga mat från grunden med goda råvaror är min ledstjärna. Det håller ganska långt.

Å andra sidan kanske jag ändå ska läsa ett par verk för att grunda min egen uppfattning, och kanske vidga mina vyer. Fast i så fall är jag nog mest intresserad av frågan om hur vi ser på mat, hur man har gjort det i andra tider, och hur man gör det i olika delar av världen och olika kulturer. Å andra sidan (igen) börjar nattduksbordet redan skeva under högen av pågående läsning...

Inga kommentarer: