torsdag 20 augusti 2009

Mat och prat

Fick just nr 4 av tidskriften NEO i lådan på jobbet. Tema mat, minsann. Jag tror jag lånar hem den över helgen och studerar för reflektion. Får väl återkomma om något väcker intresse.

På temat det här ska jag läsa dök också en recension av Viveka Adelswärds bok "Till struntpratets lov" upp i tidningen i dag. Säkert läsvärd med tanke på det fokus boken verkar ha på språkets sociala funktioner. För en icke fackkunnig tror jag att det kan skänka både nöje och förkovran. Ett lustigt exempel på hennes teorier tas upp i artikeln. Hon föreslår "att det första språkliga yttrandet i mänsklighetens historia skulle ha varit 'Vilken fin päls!' snarare än något i stil med 'Grabbar - ska vi ta mammutarna från läsidan?'." Något som jag tycker stämmer till eftertanke...

Inga kommentarer: