lördag 18 juli 2009

Enkelbiff

Jag har varit ensam hemma i kväll. Tänkte köpa mig en bit kött att steka. Kommer till Konsum (ok, jag vet - coop). Urvalet är begränsat. De har lite av varje. Men inga direkt roliga överraskningar. Och framför allt inga paket med mindre än två köttbitar på totalt ca halvkilot. Vad gör man om man är ensam och inte känner för att äta samma kött två dagar i rad? Jag frågar en expedit.
"Ursäkta, kan du dela en förpackning eftersom jag bara behöver en biffstek?"
"Nej, jag får tyvärr inte göra det."
"Du kan inte göra det?"
"Nej, jag får inte."

Uppenbarligen någon hygiengrej. Att de där köttbitarna som är förpackade i nån form av skyddande atmosfär inte på något sätt får komma i kontakt med luften i butiken. Till skillnad då från fiskarna, ostarna och grönsakerna. Grönsakerna får uppenbarligen dessutom utan problem ligga tillsammans med andra grönsaker. Oavsett om de är lite sladdriga och småruttna.

Jag lämnar min korg och går till Ica i stället. Tur man bor nära ett alternativ! Där fanns hängmörade biffar i singelpaket. Toppen! Men det är ju illa att man måste bli sur en lördagkväll, bara för att man vill ha lite kött. Nu är magen nöjd, och det mesta förlåtet för den här gången. Men inte glömt...

Inga kommentarer: