fredag 10 juli 2009

Sverige - det nya matlandet

Jag läser i tidningen att jordbruksminister Erlandsson drivit igenom en satsning på mat- och turismnäringen. 160 miljoner på 4 år, med stöd av EU-pengar. Allt för att "utländska besökare ska få fina kulinarisk upplevelser" som tidningen skriver. Erlandssons vision är att göra Sverige till det nya matlandet.

Tänk om det här verkligen, i förlängningen, kan leda till en förändring. Med risk för att verka snobbig eller gnällig har jag, och även min älskade M, ofta i olika sammanhang uttryckt en viss besvikelse över hur det är att semestra i Sverige. Mycket att se, vackra landskap, spännande historia, enkelt att göra sig förstådd, men hu - ofta så tråkiga matupplevelser. Man vill gärna resa runt i Sverige, men en semesters så viktiga krydda - maten - får inte fallera!

Det finns massor av trevliga ställen med god mat och service, både butiker och restauranger, och är man påläst och insatt kan man hitta dem. Och trenden går åt rätt håll. Men det är också lätt att missa dessa guldkorn. Och driver man runt lite på vinst och förlust för att spontant uppleva detta avlånga land, då är risken stor att man oftast hamnar på trista ställen med oengagerad mat och ointresserad service.

Så - även om jag inte är en utländsk turist, hoppas jag få njuta frukterna av herr Erlandssons föredömliga satsningar på den i sanning närande sektorn. Utan att ha detaljstuderat förslaget (handlingsplanen presenteras under dagen), har en gnutta hopp tänts i mitt av besvikelser härdade inre.

Inga kommentarer: