torsdag 29 oktober 2009

Soppa

I går fick jag i uppdrag att välja och tillaga en rätt ur senaste numret av Må Bra. Förr kunde jag knappt tänka mig en måltid utan grädde, men jag har lärt mig mycket de senaste åren. Jag hittade en fänkålssoppa som blev riktigt god. Kanske för att att det delvis ändå var en del ädelost i den...

2 gula lökar
3 stånd fänkål (ca 700 gr)
2 potatisar
2 buljongtärningar
8 dl vatten
100 gr. ädelost
finskuren gräslök.

Mjuka upp den hackade löken i lite olivolja. Skiva ner fänkålen, och tärnade potatisar. Låt koka i buljongen tills allt är varmt, tillsätt ost och mixa soppan. Blanda slutligen ner gräslöken före servering.

Det är mycket soppa nu. I kväll blir det ärtsoppa med ärtgänget. Nya sånger om denna gudaspis är diktade, och enligt uppgift har D. satt igång bastun...

1 kommentar:

Anonym sa...

Soppa är gott! Särskilt då soppa betyder efterrätt. Eller pannkakor. Mmmmm.
M.