onsdag 8 oktober 2008

Gammal ost

Jo, det var så sant!

Från B&B (förra inlägget) så är det inte mer än ett väldigt kort stenkast, snarare kanske ett grusknäpp, till Gamla Amsterdam. På andra sidan korsningen i backen ner, ligger denna föredömliga ostbutik som helt riktar in sig på holländsk ost. Man bjuder en varierande och diger samling ostar, och det krävs många besök för att prova sig igenom dem...

Jag gjorde nu mitt bästa och  provade kanske ett tiotal ostar, men jag får erkänna att gommen var ganska trött mot slutet. Fick med mig en kul getost med potatisskal, som får en lite jordig nyans, samt en lagrad Purmer Qlassique från Noord-Holland som är lite kraftigare i smaken, med en härligt nötig ton och vacker djupgul färg. Sen provade jag även en Reypenaer V.S.O.P, lagrad i 2 år, som nog kan bli en framtida favorit, men det spar jag till nästa besök.

Inga kommentarer: