fredag 10 oktober 2008

Talet till kvinnan?

Jag är (som några redan känner till) relativt nyanställd på mitt jobb. På tordag nästa vecka är det fest, och jag fick just veta att traditionen bjuder att senast anställda man håller talet till kvinnan. Jag blev ganska överraskad, eftersom jag knappt trodde att den gamla programpunkten levde ens i de mest traditionsstarka akademiska världarna. Dessutom påpekade kvinnan som gav mig uppdraget att det gärna får vara lite "fräckt". Det känns inte alls som jag, utan jag tänker ta tillfället att säga något tänkvärt. Och roligt så klart!

Arbetet med talet har härmed inletts, och jag söker en del vinklar och inspiration på nätet. Men bäst inspiration hoppas jag att någon av er där ute kan ge mig.
Så ge mig allt från tokigheter till politiska kampord! Här ska skrivas ett tal som sent ska glömmas!

Och så jobbar jag ju i en mycket företagarvänlig organisation, så kopplingar till det premieras särskilt. Kom igen nu - vi har hela helgen på oss!!

3 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Ooo-hohooo.
Låt mig fundera och återkomma!

Jag ska inte lämna dig i sticket. :-)

/Jennie

Tjockalocka sa...

Hm. Jag har inte hunnit fundera så mycket men ett citat angående jämställdhet som jag ofta återkommer till är Marianne Niverts uttalande angående jämställdhet i arbetslivet: "Den dan jag möter lika många inkompetenta kvinnor i styrelserummen som män, då kan vi börja prata jämställdhet."

Jag gillar det, för det visar att det inte alls handlar om kompetens, det handlar om helt andra saker.

Pär sa...

Tack Jennie!
Kanske taskigt att inleda med att kalla mina nya chefer för inkompetenta, men förslaget får mig att börja tänka... ;-)