fredag 10 oktober 2008

Utrotningshot

Det stod nyligen i tidningen att många däggdjur är utrotningshotade. Stadsmiljön lider också av utarmning i vissa hänseenden, och flera kära gamla favoriter blir mer och mer sällsynta. Ett par tydliga kandidater till den listan är drickfontäner i stadsmiljö och postlådor (för visst har det blivit längre mellan dem).

Välkomna att utöka och komplettera listan!

Sen finns ju nostalgilistan över sånt som helt har försvunnit och kanske ersatts av annat. För mig toppar just nu någonting som jag minns varje gång jag åker buss - det där snöret man drog i för att meddela avstigning vid nästa station. Knappar i all ära, men snöret...

3 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Mina f.d. kollegor på brandkåren, tillika urstockholmare hela bunten, sa alltid "dra i tofsen" om att "trycka på knappen.

- Hörru, vi tar tricken mot Blackan, drar i tofsen vid Vällan och morsar på kiiisarna. Sen kastar vi in lite foder i näbben, seru. (Di tar tunnelbanan till Vällingby brandstation och äter lunch: reds. anm)

CATOVENTURE sa...

Televerkets kiosker för telefonerande?

Pär sa...

Bäste vän, Herr Cato
Televerkets kiosker är ett utmärkt förslag. De var så att säga ett informellt nummer tre på min lista. Kioskerna har faktiskt inte spelat ut sin roll än, trots alla mobiler i omlopp.

Tycker mig ha tänkt på något mer under kvällen, men nu har jag inget minne av vad det var. Däremot kommer jag på massor av saker som har försvunnit totalt. Som till exempel: brödbilen och randiga, lökformade smultronkarameller - vart tog de vägen?!