lördag 26 september 2009

Chokladbomb

Min chokladefterrätt från gårdagen är en bomb ur en dessertspecial från Allt om Mat 1999. Ett numera vältummat nummer.

Smält 100 gr. smör och blanda ner 100 gr. mörk god choklad så det smälter ihop.
Vispa två ägg pösigt med 1 dl. socker, och blanda ner det avsvalnade chokladsmöret. Dela upp smeten i fyra ugnsfasta portionsformar (cocotter) och grädda på andra falsen nerifrån i 250 grader och 10 minuter. Låt svalna av en smula och pudra lite florsocker över.

Till det här passar det med glass eller grädde. Några marinerade apelsinfiléer är inte heller fel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

GOTT!

Tjockalocka sa...

Stjälper du ur dom ur formarna eller äter direkt ur?

Jag gjorde sådana, toppade med ett 'ägg' av finare vaniljglass, men skulle till nästa gång vilja ha dom uppstjälpta på fat så att det varma rinnande inuti fick rinna ut på tallriken... Men vågar inte. Tänk om den inte håller!

Pär sa...

Tjockalocka: Jag äter dem direkt ur, även om jag också har haft en tanke på att få ut dem. Men de sitter fast för mycket i själva formen, tror jag. Fast man skulle ju kunna göra försök med smörgåspapper, smörade formar eller så... det går ju göra ett par extra för att våga testa.
Annars tror jag att man får söka andra recept för att få ut dom så där trevligt på fat.