torsdag 10 september 2009

Ulla min ulla...

I kväll är det jobbmiddag. En salig blandning industritjänstefigurer från olika Europeiska länder har hållit möte här hos oss i dag, och ska givetvis slussas ut på helsvenskt bete efteråt. Jag är inte med på mötet, men följer såklart med som sällskap under middagen. Den här gången har någon bestämt att vi ska till Ulla Winbladh på Djurgården. Trevlig miljö från den gamla goda tiden ("då landet var en enda lycklig - leve kung Oscar, skål moder Svea, slå dig för bröstet - idyll!"), men håller köket samma klass som under Nils-Emils vård? Jag minns en middag 2003, då jag i sällskap med min far serverades en fantastisk kalvlever som öppnade mina ögon för denna rätt. Tack Nils-Emil! (Se där - en hjältehyllning.)

Menyn håller vid närmare påseende en högst traditionell profil, vilket ställer desto högre krav i min bok. Man har ju ätit några sillar, rydbergare och ångade torskryggar vid det här laget, och där tävlar ju krogen dessutom med mitt eget kök... Vi får väl se, men enligt Munskänkarna håller Ulla tydligen hög klass vad gäller drickat åtminstone. Utnämnd till "Munskänkarnas vinkrog 2009".

Inga kommentarer: