torsdag 7 augusti 2008

Dagens rätt

Sommar och semester har varit fantastiskt. Bara restaurangbesök, middagar hos släkt och vänner, hummer och champange, våffla med glass, smörsås och vin. Men nu sitter man här igen, i förvaltningscellen medan regnet slår mot rutorna, och har att lösa dagens svåra fråga - vad blir det för mat?

Sommarens excesser ska bytas mot ett smalare tänkande, och det gäller att skaka liv i de insomnade matlagningsnerverna igen. Ingredienser och idéer singlar runt i hjärnan, fisk och köttfärs, grönsaker, rotfrukter och lätta såser. Koka eller woka? Vad månde det bliva av detta...? Jag är så nyfiken på min egen kreativitet.

Fredag 8/8
Jag följde rådet från Tjockalocka och utgick från broccoli insalata. Kompletterade med en honungs- och ingefärsglaserad lax. Snabbt, gott och nyttigt.

9 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Och när den kommit igång får du gärna delge mer idéfattiga systrar. Vad göra med en fläskfilé till exempel? Kan man göra något kul av keso?

CATOVENTURE sa...

Jag skall på ett sammanträde i "ditt hus" kl 13. Kanske en gemensam lunch innan dess?

Tjockalocka sa...

Just nu förresten, makens hang-up, broccoli insalata från Paulo.
Lättkokt broccoli i en dressing av olivolja, citronsaft, finskivad vitlök, salt och peppar. Man kan äta en hel skål själv, så gott är det, och det är både nyttigt och GI och allt man vill.

Tjockalocka sa...

Ha ha! Maken och jag simultanbloggar ser jag. Du är poppis, vännen P. !

CATOVENTURE sa...

Och så blir det ju nytt rekord i antalet kommentarer. Grattis!

Pär sa...

Catoventure: Visst tar vi en lunch! Jag skickar ett sms.

Tjockalocka: Tack för tipset! Och om man inte äter hela skålen kanske man kan komplettera med en liten bit ingefärsglaserad lax? Eller lime- och chilimarinerade räkor. Och några blad koriander.

Det är så kul att kunna bidra med en plats för er att mötas på :-)

Cicki sa...

Det här är den dagliga frågan hemma hos oss. När inte fantasin räcker till brukar det bli makaroner och mamma Scans köttbullar. Inte speciellt upphetsande och absolut ingen smalmat. Men man blir mätt i alla fall....:-)

Pär sa...

Jag kan förstå dig Cicki, men måste för egen del avstå från ditt tips. Att trilla köttbullar är religion, och en akt som utförs till minne av salig mormor. Amen.

Anonym sa...

Ser med spänning framemot vad Glad i grytan ska presentera för kulinariskt storverk till middagen! Kanske läggs det ut på bild på bloggen i kväll...