tisdag 5 augusti 2008

Sås

Sås är underbart. Här är en kolasås som min gode väns franska fru bjöd till glassen i går kväll. Som flytande knäck ungefär. Jag har tyvärr inte hunnit provlaga den för egna justeringar än, men ändå.

250 gr. strösocker kokas ihop med en sked vatten (lite osäker på vattenmängden, så var aktsam), så att smeten färgas vackert gyllenbrun. Tillsätt 2 dl. grädde som får sjuda ihop med sockret en stund. Efter att kastrullen tas från lågan blankas såsen av med 25 gr. saltat smör.

Bara naturprodukter = jättenyttigt!

2 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Låter som min kopp te precis. Jag brukade göra burkar med kolasås, inte riktigt som receptet medan, utan baserat på sirap (men det är ju i stort samma som socker + vatten).

Vill tipsa dig om Pain de Martin samt siten Taffel.se för matorgiebloggning.

Kram!

Pär sa...

Kopp te? Ja, varför inte inta kolasåsen i dina nya blommiga tekoppar av engelskt snitt som du letar efter...

För min egen del har jag i mina egna såser ofta förr toppat med lite cognac, cointreau eller annat, och det funkar säkert även här. Och med rätt proportioner kan du dricka såsen ur kopparna.

Det är fina bloggar du tipsar om. Har varit inne några gånger redan tidigare, och kommer nog att utöka aktiviteten där.

Kram kram!