onsdag 20 augusti 2008

Litterära trender

På kort tid har jag hittat två kul ställen som nyligen (inom ca 6 månader) har öppnat ny näringsverksamhet. En herrekipering på Kocksgatan, och en pub på Folkungagatan. Båda har anammat ett koncept med böcker. På förstnämnda stället frågade jag om böckerna var till salu. Svaret var, att det vet man aldrig. En del tillhörde innehavarens mor, andra hans vänner. Allt verkade vara en fråga om förhandling. På det andra stället blev vi (jag och min gode vän M) ombedda att komma in med överblivna böcker. Helt klart ett hedervärt härbärge för böckerna på vinden, men samtidigt har jag ju väldigt svårt att göra mig av med skrivna ord.

Nåväl. Det här med böcker som utsmyckning och stämningsskapare i helt andra sammanhang är kul. Någon som har fler exempel - är det en trend, eller bara något som dyker upp här och där?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har ingen spaning att komma med mer en önskan. Att få gå på restaurang med inredning av av kokböcker. Second hand affär (vägrar skriva vintage) med modeböcker om och från olika decennier. Kom förresten på att jag tror Herr Judit har en liten boksamling om herrar o stil?
Någon som vet om det finns bokinredningar på samma tema som etablissemanget?
M.

Pär sa...

M. (inte samma M som omnämns i inlägget, misstänker jag): Det är verkligt bra önskningar, och jag håller med! Spaningen fortsätter...