måndag 4 augusti 2008

Drag i gulaschen

Undertiteln behöver kanske en förklaring. Eller åtminstone en motivering. Gulasch är nog den maträtt jag mest av allt gillar att tillaga. Vet inte varför, men det kan ha något att göra med den insikt som gamle Ferenc hade godheten att dela med sig av i sitt recept en gång i tiden (publicerat i Allt om Mat). Löken ska steka sakta under lock i ca 2 timmar innan man går vidare i processen.

Den regeln använder jag alltid som grund för de gulaschvarianter som skapas i mitt kök. Sedan brukar jag steka köttärningarna för sig innan jag lägger ner dem i grytan och fyller på med lite buljong efter tycke, morötter, vitlök, kryddor mm. Tomat är en av de ingredienser som ibland är med och ibland inte. Surkål är alltid med, antingen som ingrediens eller som tillbehör. En habanero får koka med så länge man vill att den ska ge smak, och paprikan så kort att den håller lite spänst. Åh, så ljuvligt tillsammans med en klick créme fraiche och massor av färskt surdegsbröd! En tjeckisk pilsner till det, någon?

4 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Mums!

Surdegsbröd äger!

Anonym sa...

Jag är på!
Det låter ju fantastiskt gott. Mycket godare än den cesar med kyckling som jag nyss åt.

Jag får nog tröstäta lite glass tror jag.
Och vänta på att gulaschen kommer till en lägenhet som jag känner (t ex Tjockalockas).

Pär sa...

fd+1 trappa OCH tjockalocka: Det positiva med gulascher är att man med enkelhet kan ta med dem på picknick (eller?). Jag drömmer om en vinterpicknick med gulasch, glögg och glada vänner! Tål att tänkas på...
/P.

Anonym sa...

Åh, det lät kanontrevligt!
Lite vintersol, en härlig backe att sitta i och kanske en vacker alpin utsikt.
Mmm.