måndag 18 augusti 2008

Den asiatiska huvudvärken

Jag hade glömt det här. Men nu kom det till mig igen. För flera år sedan beklagade sig min syster över att hon ibland drabbades av huvudvärk efter att ha ätit lunch på ett wokställe här i stan, och efter det blev jag också mer uppmärksam på fenomenet. Sen har jag som sagt glömt detta, men efter att i dag ha intagit min lunch på ett liknande etablissemang känner jag nu en tilltagande smärta långt där inne.

Jag kommer inte ihåg vad det var för ämne eller tillsats som skulle ge den här effekten, men det kanske någon av er kära läsare kan upplysa mig om? Ibland blir man ju sugen på wok, men inte till det här priset...

4 kommentarer:

Tjockalocka sa...

Är det som den indiska dimman? Som jag upplevde efter ett lunchbesök på sunk-indier på Norrmalm? En tjock flottdimma av fräsande sizlar.

Pär sa...

Det är riktigt att sizlardimma också kan framkalla värk både här och där. Men jag är osäker på om det kan vara genom samma mekanismer. Dimman verkar mer genom stimulering av doft- och synnerverna, medan wokvärken går genom blodet på något otäckt vis.

Finns här ingen doktor i blogglokalen??

Anonym sa...

Chinese Restaurant-syndrome (också kallat monosodium glutamate symptom complex) låter som det ni beskriver. Det är mononatriumglutamatet (MSG, glutamat), som används som smakförstärkare i all matlagning men väldigt generöst på många billigare (asiatiska) restauranger, som beskylls för att framkalla huvudvärk, rodnad och svettningar hos vissa individer. Glutamat är en aminosyra som fungerar som signalsubstans i flera olika system i kroppen. Det finns dock inga vetenskapliga studier som ger belägg för detta men folks erfarenheter talar för det... googla på "chinese restaurant syndrome" så kan du läsa mer. Hoppas jag bringade någon klarhet i det här...

Pär sa...

Fantastiskt Hannah!
Nu vet jag dessutom vart jag ska vända mig med framtida madmedicinska frågor. Toppen!