måndag 18 augusti 2008

Språk och retorik

Det antyds i min bloggbeskriving att den även ska handla om språk. Det ska den. Än så länge har maten tillåtits dominera, men jag hoppas kunna kombinera dessa två ämnen bättre från och med nu. Jag är nämligen anmäld till en kul (tror och hoppas jag) kurs på Stockholms universitet: Actio - rösten och kroppen.

Jag har tidigare gått ett par kurser i retorik, och några gånger till och med fått möjlighet att undervisa i samma inspirerande ämne. Nu är det alltså dags att plocka upp den bollen igen, och förkovra mig ytterligare i själva framförandets konst. När jag läser den korta kursbeskrivningen blir jag glad och förväntansfull inför möjligheten att bland annat lära mig mer om hur kroppen och rösten skapar mening för lyssnaren, och att använda rösten effektivt i flera välkända situationer.

Det här blir kul, och reflektionerna kommer att dugga tätt under september och oktober. Var beredd!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som trodde jag var sist med att starta en blogg och har undrat varför ingen jag känner har en... Men nu hamnar du på min favoritlista, asap! :-)

Pär sa...

Tack det samma! Skönt med ett extra stöd i suset.

Tjockalocka sa...

Är du intresserad av språk ska du bekanta dig med Malin:

www.sabbochskogis.blogspot.com

Pär sa...

Tack för tipset. Ska kika in där vid tillfälle. Nu ska jag kasta lite mer av gamla papper och grejer här på kontoret.