söndag 10 augusti 2008

Skål för kål!

Jodå, bondens egen marknad var som vanligt en veritabel kundmagnet. Tyvärr sken strömmingsburgaren med sin frånvaro, men några betor och bönor fick följa med hem i alla fall. Färska rödbetor är underbart gott, kokta med lite smör och salt, rostade i ugnen eller i en klassisk soppa.

Men vad jag just nu mest känner kommer att bli en av höstens höjdare, är kål. Kål i alla dess härliga varianter. Förutom som ingrediens i välkänd husmanskost som kåldolmar och kålpudding har ju kålen många användningsområden. Kokt, ångad eller bräserad blir den till ett fint tillbehör eller delar i en varm sallad, men jag vill också lägga in och kanske får fram någon variant på kålchutney eller marmelad. Kan det bli något tro? Borde kunna bli fint till lammsteken. Det här måste jag definitivt återkomma till. Påminn mig annars!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att hitta nya smaker och tillagningsätt får igång den gamla gommen! Det är så lätt att fastna i vissa matcirklar. Vad man handlar och lagar upprepar sig. Då känns kålvariationer fräscha (något jag aldrig trodde jag skulle tycka för tio år sen...:)
M.

Tjockalocka sa...

Hur göra med kålens mindre trevliga biverkningar?

Kan f.ö tipsa om kålsoppa med kalvfrikadeller. Lätt och jättegott! (I princip bara koka kål i god buljong, klicka medelst en tesked ner små bullar av kalvfärs blandat med lite grädde, ströbröd och ägg)

Undrar,
Fru till kålsoppeälskande man

Pär sa...

M.: Kul att du också är nyfiken på kål. Vi får väl se hur fräscha varianterna kan bli...

Tjockalocka: Köp utsläppsrätter! Borde ingå i priset om du köper klimatmärkt kål :-D
Tack för receptet!