måndag 11 augusti 2008

Kokbokstok?

Jag har många idéer till kokböcker. Alla med olika teman: släkthistoriska, resebaserade, geografiskt betingade, utifrån färger, med koppling till andra ämnesområden mm mm...

Men jag är grymt tveksam till branschen. Jag slås varje gång jag går in i en bokhandel av mängden kokböcker, och omsättningen på desamma. Hur klara vi att svälja allt detta i våra svenska kök? Hur många böcker behöver var och en för att förverkliga sig själva vid spisen? Till detta flöde av vackra och praktiska böcker kommer tidskrifter, hemsidor och diverse bloggar som fullständigt myllrar av recept. Mättnaden är i det närmaste total.

Ändå kan jag inte släppa tanken, och funderar lite extra. Börjar få grepp om en ny modell. Ett nytt koncept som ska besvara frågor som vad en kokbok egentligen är, och vad det egentligen är en kokboksköpare mest av allt är ute efter?

Vad tycker du? Finns det någon typ av kokbok du saknar? Vad skulle du vilja se i en ny generation kokböcker?

3 kommentarer:

Cicki sa...

Vi har en uppsjö av kokböcker så det känns inte som att vi saknar någon. Min alldeles speciella favorit är Anna Bergenström. Jag gillar hennes sätt att presentera recepten. Hon gör det så personligt genom att ge alternativ och beskriva hur hon gör eller hur just det där receptet kom till. Om du läst hennes kokböcker tror jag du vet vad jag menar.

Tjockalocka sa...

Tips för skäggväxten:
http://www.barberandbooks.se/i-2.htm

Stalltips: Lunch torsdag?

Kokbok: Å, jag saknar massor av perspektiv i kokboksgenren. Återkommer.

Pär sa...

Cicki: Nä, visst är det lätt att tro att man inte saknar någon kokbok, men ibland vet man inte vad man behöver förrän man ser det. Anna är toppen.

Tjockalocka: Barber and books passeras på vägen lite då och då. Ska titta in vid tillfälle. Liksom att jag även borde besöka den holländska ostaffären som ligger intill igen.

Lunch torsdag!

Ser fram emot en ingående kokboksdiskussion.